Legókockákból épített esélyegyenlőség és felzárkóztatás Miskolcon

30 ezer, sokszínű legókocka

Megosztás

Több, mint harmincezer legó kockából álló a mozaikképet raktak össze a miskolci Nyitott Ajtó Baptista Szakképző diákjai. Az összeállításban a segítséget és a legó kockákat a nyíregyházi Tekerd! legós csapattól kapták az immár egy évtizede folyó felzárkóztató, nonprofit program részeként.

A Nyitott Ajtó Baptista Szakképző szakmai oktatója, Liszek Zsuzsa vezetésével állítottak össze egy bonyolult mozaikképet legóból az intézmény diákjai. Minden osztályból öt és hét fő között, körülbelül ötven tanuló vett részt az építésben. A sikeres rendezvényt egyszeri alkalomnak szánták, de a nebulók annyira élvezték az egész napot, ezért nagyon örülnének neki, ha a nyíregyháziak visszatérnének még hozzájuk.

Hogyan alakult ki a Tekerd! kezdeményezés? – kérdeztük Hudák Zsolttól, a Nyíregyházi SZC Wesselényi Miklós Technikum és Kollégium tanárától. A csapat vezetője elmondta, teljesen spontán kezdődött a történet. 2014 tavaszán huszonnégy órás legózást szervezett az iskola tagjainak. Az előkészületekben négy diák segített és ők szerették volna folytatni. A tanulók hozták az ötleteiket, amikből mozaikterveket készítettek saját kedvtelésre. 2014 szeptemberében újabb négy diák csatlakozott hozzájuk, főleg hátrányos helyzetű gyerekek. Szerették volna elérni, hogy ne essenek ki az iskolarendszerből.

„Elég sok gond volt a srácokkal. Az egyikőjük drogproblémával küzdött, a másiknak több rendőrségi ügye volt egyszerre, de 2014 végére észrevettem, hogy javultak az eredményeik és főleg a magatartásuk.”

Egyre jobban szélesedett azoknak a köre, akikkel együtt dolgoztak. A diákok szólnak, hogy valamelyik ismerősük, vagy osztálytársuk be szeretne kerülni a csoportba. Régebben 15 főre duzzadt a csapat, de amióta elég sokat járnak az országban mindenfelé, az utazás, a szállás és az étel biztosítása miatt tíz fő az ideális. Iskolaidőben csak azokat viszik máshova, akik nem állnak bukásra. Ez is egyfajta motiváció. Nincs külön szabályrendszerük, a magatartási problémával küzdők, bármit tesznek, a projekt részesei maradnak, tudják, hogy mindig el vannak fogadva. Az egyetlen szabály, hogy csak a csoport tagjai léphetnek be a tekerd! stúdiójába. Aki viszont tag, első naptól felveheti a kulcsot és annyi időt tölthet el ott, amennyit szeretne.

Közös erővel bármi elérhető

A Lego támogatta a projekt folytatását, 2016-tól a Helyi Közösségi Szerepvállalás program révén. A kockákat a helyi gyárból kapják. Eleinte csak maguknak készítettek mozaikokat, amit a diákok akartak. 2017-ben a Lego megkereste őket, hogy a Nemzeti Galériába a múzeumok éjszakájára egy mozaiképítést bevállalnának-e? Az volt az első közösségi mozaiképítésük, ahol a Majálist dolgozták fel.

Aztán egyre több felkérést kaptak. Alapvetően hátrányos helyzetű gyerekekkel szoktak dolgozni. Tanodákkal, gyermekotthonokkal, az Igazgyöngy Alapítvánnyal már harmadik éve működnek együtt, de bármilyen intézmény meghívására szívesen mennek. Voltak a Szépművészeti Múzeumban, a Sziget Fesztiválon, a Ludwig Múzeumban, de kooperáltak már a NASA-val is. A tanulók szerettek volna Lamborghiniket építeni 2015-ben. Az elkészült műveket a Lamborghini a Twitterén meg is osztotta. Van egy-két olyan intézmény, akivel folyamatosan tartják a kapcsolatot és évente-kétévente visszajárnak. Például a Déri Múzeummal már együttműködtek, de szeretnének velük egy másik projektet is megvalósítani, vagy Nyíregyházán az állatkerttel, a múzeummal. Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében is sok felkérésnek tesznek eleget, de Budapestről kapják a legtöbbet. Heti rendszerességgel járhatnának a fővárosba, ott sokkal többen tudnak róluk.

Középiskolákkal, általános iskolákkal és egy óvodával is dolgoztak már együtt. Ilyenkor vagy az ottani tanulók készítenek egy adott témában rajzokat, digitális alkotásokat és abból egyet építenek meg, vagy pedig nemzetközi művészek munkáit dolgozzák át. Előtte természetesen egyeztetnek a művésszel. Mindezt teljesen nonprofit formában. Olyan helyekre megyünk, ahol nem szednek belépőt.

Már minden kontinens művészével dolgoztak együtt. Volt egy sorozatuk a Marvel Comics rajzolóival, amiket dedikáltak is. Kiküldtek nekik egy darabot, amit aláírtak és ezt beépítették a mozaikokba. Kapcsolatban állnak Bordalo II-vel, (aki egy híres portugál, hulladékokból alkotó környezetvédő szobrász), Okuda, spanyol Graffiti-művésszel, LeDania kolumbiai graffiti-művésszel. Ugyanakkor a divat- és stílustervező diákjaik közül is szoktak nekik tervezni.

A tekerd! csoport vezetője szerint elég jó eredményt értek el. Az elején még többen voltak, akik nem tudták befejezni az iskolát, de egy pár év elteltével, nemcsak, hogy befejezték a sulit, hanem maradtak technikusi képzésre még egy évre és egyre többen másodszakmát is felvettek azért, hogy továbbra is építhessenek velük. Most már gyakorlatilag mindenki elvégzi az iskolát, sőt, a huszonöt régi tag mindegyikének van munkahelye, egyeseknek már családja is.

Az egyik egykori diákjuk Németországban dolgozik, de éppen hazajött besegíteni egy kicsit. Előző nap pedig egy olyan volt tanuló látogatta meg őket, aki háromszor kezdte az iskolát, az édesapja rájuk gyújtotta a házat, majd a tanuló bekerült a csoportba, leérettségizett, majd maradt technikusin, aztán fodrásznak tanult és azóta saját fodrász szalont nyitott. Van, aki Hollandiában, Budapesten vagy Kecskeméten dolgozik, de ha visszamennek a szülővárosukba, mindig benéznek hozzájuk.

Végül minden a helyére kerül.

Miskolcon először 2018-19-ben folytattak közös projektet az Amerikai Nagykövetséggel. A Művelődési Házban középiskolás diákok segítségével készítettek el egy legó mozaik portrét.

A miskolci Nyitott Ajtó Baptista Szakképzőben nemrég lezajlott rendezvényt előkészítendő, az iskola grafikus művészetis tanulóinak volt lehetőségük a sokszínűség témájában terveket készíteni. Tizenkét grafika született, az egyik tizedikes grafikus tanuló tervét rakták ki legóból, amit a tekerd! csapat választott ki. A tervet eleve pixelezve készítették el a legósokkal együttműködve. A nyíregyháziak beszámozták melyik színből hány darabra lesz szükség. Az egész kép ki lett nyomtatva és 5×3 centis darabokra szétvágva. Mindenki több kis darabot rakott ki és azt ütögették be a táblára. Árulta el kérdésünkre Liszek Zsuzsa.

Olybá tűnik tehát, hogy a „lego módszer” közösségteremtő, megértő, támogató környezetet alakít ki. Sikerrel foltozhatja be a térségünkben, így Borsod-Abaúj-Zemplén megyében is szakadozott szociális háló egyes részeit és hatékonyan segíti az iskolák oktatási-nevelési, felzárkóztatási feladatait.

Fotók: Nyitott Ajtó Baptista Szakképző Facebook -csoportja

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Kapcsolódó cikkek